2012-02-21

Klarowanie masła krok po kroku


Jakiś czas temu dokonując zakupów w jednym ze sklepów internetowych, dostałam w prezencie 130 g słoiczek klarowanego masła. Niejednokrotnie przymierzając się do samodzielnego sklarowania masła, co za każdym razem kończyło się na etapie szczerych chęci, postanowiłam tym razem dotrzymać złożonych sobie obietnic. Ale zanim moja 300 g kostka wylądowała w rondelku, porządnie przygotowałam się do czekającego mnie zadania.

Co to jest masło klarowane?
Masło klarowane otrzymywane jest w wyniku procesu klarowania, podczas którego jest ono oczyszczane z wody i białka, które ulegając koagulacji wytrąca się w podwyższonej temperaturze w postaci białego osadu. W efekcie uzyskiwany jest czysty tłuszcz mleczny o złocistej barwie, lekko orzechowym aromacie i delikatnym smaku znakomicie podkreślającym walory potraw.

Dlaczego masło klarowane?
Poza niewątpliwymi atrybutami smakowymi, masło klarowane można bardzo długo przechowywać w lodówce (różne źródła podają, że jest to okres od kilku do nawet kilkunastu miesięcy - osobiście nie sprawdzałam). Ponadto masło klarowane nie przypala się (ponieważ zostało pozbawione cząsteczek białka), i można je rozgrzać do temperatury dużo wyższej niż inne tłuszcze (ponad 200 C).

Zastosowanie
Masło klarowane można używać w zasadzie do wszystkiego, począwszy od smażenia mięsa, ryb, jaj, warzyw, potraw na bazie mąki takich jak naleśniki, faworki czy nawet pączki, poprzez pieczenie ciast, a skończywszy na przyrządzaniu sosów.

Samodzielne klarowanie masła
Zabierając się za samodzielne klarowanie, należy wybrać masło niesolone o najwyższej jakości - czyli takie zawierające minimum 82% tłuszczu mlecznego. Warto przeczytać skład znajdujący się na opakowaniu, ponieważ wszelkie domieszki tłuszczów roślinnych dyskwalifikują potencjalną kostkę przed poddaniem jej procesowi klarowania. Domowe klarowanie masła jest również bardziej ekonomiczne: z 300 g kostki za którą zapłaciłam ponad 7 zł powstało 210 g sklarowanego masła; natomiast 130 g słoiczek masła który otrzymałam, standardowo kosztuje ok. 9 zł. A zatem, zabieramy się do dzieła!

1. Do rondelka z grubym dnem włożyć masło.

2. Powoli podgrzewać na małym ogniu do całkowitego roztopienia się kostki. W przypadku jednej kostki masła proces trwa ok. 10- 15 minut.


3. Po tym czasie na powierzchni masła powinna utworzyć się biała piana, pod którą znajduje się intensywnie złocista warstwa płynnego tłuszczu. Natomiast na samym dnie rondelka spoczywa płynna powłoka białkowa oraz niewielka ilość wody. 


4. Po całkowitym pokryciu powierzchni warstwą białka należy zdjąć rondelek z ognia i używając łyżki delikatnie zgarnąć białą pianę do oddzielnego naczynia.


5. Czynność należy kontynuować do całkowitego oczyszczenia powierzchni masła. Na dnie rondelka zalega jeszcze jedna warstwa białkowa, która zostanie oddzielona w końcowym etapie klarowania.


6. Przygotowujemy czyste naczynie do którego należy bardzo powoli i małym strumieniem przelać sklarowane masło, pozostawiając wytrąconą spodnią warstwę białkową w rondelku (z niewielką ilością tłuszczu). Czynność tę należy wykonywać bardzo ostrożnie, uważając aby żadne kłaczki białka nie przedostały się do sklarowanego tłuszczu.   


7. Sklarowane masło najlepiej przelać do słoiczka i umieścić w lodówce w celu stężenia. Takie przechowywanie masła jest również bardzo wygodne.


Powyższa metoda klarowania masła jest dosyć prosta i skuteczna. Czytając różne fora intenrnetowe spotkałam się również z przecedzaniem masła przez gazę, a także z dwu- a nawet trzykrotnym powtarzaniem całego procesu. Jednak wybór techniki pozostawiam gorliwym eksperymentatorom :)

9 komentarzy:

  1. Bardzo fajny poradnik dla początkujących :) ja znam tą sztukę od mojej mamuśki, więc wiem, że to rzecz dla bardzo, bardzo cierpliwych, ale naprawdę sie opłaca :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ooo.. a ja wszędzie go szukałam!
    znalazłam kiedyś gotowe, do kupienia, ale jakoś tak.. niee, odrzuciło mnie.
    ale cudownie, że opublikowałaś tego posta!

    OdpowiedzUsuń
  3. moje klarowanie kończy się póki co też na czystych chęciach, ale w końcu to zrobię ;) Bardzo praktyczne wskazówki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja usuwam powstałą pianę i osad z dna, za pomocą metalowego sitka, zakupionego specjalnie na tą okazję... plastikowe uległoby stopieniu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. W zeszłym tygodniu sklarowałam pierwsze w życiu masło i jestem nim zachwycona :)
    Pięknie pachnie i świetnie smakuje.
    Klarowałam podobnym sposobem :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wyobrażam już sobie gotowania bez masła klarowanego - mnie też wyszło za pierwszym razem :)

      Usuń
  6. Jak długo takie masło może stać w lodówce?
    Póki co korzystam z kupnego, ale przymierzam się do zrobienia swojego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak już pisałam w poście, różne źródła podają, że masło klarowane można przechowywać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy. Osobiście nie sprawdzałam - klaruję małe ilości masła, które stoją sobie w lodówce do miesiąca czasu.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...